nuffnang

Saturday 9 July 2011

Oh Sungai!

my sweet hometown :)

Rasa rindu untuk pulang ke kampung makin hari makin tinggi menggunung....huuuu..
tambahan lagi bila tertengok picture kat atas tu..hayalahhh...

beginilah hidup seorang perantauan.. dimana bumi dipijak, di situlah langit dijunjung..
biar jauh dimata, namun kenangan yang tercipta di sana tetap utuh di hati sanubari..

Rindunya nak mandi sungai yang berada di belakang rumahku itu... terbayang gelagat2 abg dan kakak2ku bermain di sungai, cuba menangkap ikan dengan tangan,  aku pula seringkali mencuri penyejat mak aku di dapur semata2 nak cari udang2 kecil di tebing sungai. Pernah aku bawa balik hasil tangkapan aku dengan bangganya untuk dibakar tatkala sampai di rumah. mihmihmih!
padahal kalau nk difikirkan, ayah aku selalu je bawak balik segala tangkapannya dari laut untuk bekalan kami sekeluarga. hehe,tapi begitulah, rutin harianku seusai pulang dari sekolah rendah dulu dulu ..rindunya..
 
kadang2 kebiasaan itu selalu je menjadi punca kemarahan mak dirumah. ye lah, ibu mana yang x risau kalau anaknya selalu jer p mandi sungai yang boleh mendatangkan bahaya tu kan. Namun apakan daya aku adalah anak perempuan kecilnya yang sungguh nakal...apa sahaja kegiatan abg dan kakak2ku itu..wajib aku follow! wiihaaaaa!

Pernah satu ketika dulu, lepas pulang dari sekolah rendah, aku dengan riang dan suka hatinya menuju ke sungai sambil meneliti satu persatu buah kelapa tua  ditebing2 sungai untuk dijadikan pelampung waktu bermandi-manda nanti.

Tiba2 penglihatanku diganggu oleh satu pandangan yang terlampau indah menjamah ruang mataku, ia memaksaku untuk terus menyanyi girang lagu irama dangdut nyanyian amalina suatu ketika dulu.hehe.. sambil berjalan kaki ini  menguis-nguis hamparan pokok bunga yang tumbuh meliar di pinggiran sungai...dengan asyiknya aku terus menyanyi dan menari...
fuhh, terasa macam artis popular yang sedang berada di atas pentas mengadakan konsert gitu, Ku berjalan lenggang lenggok ditemani deruan angin sepoi sepoi bahasa lagi mendamaikan itu, lantas merosakkan imej rambutku yang selalunya disikat rapi dan basah dengan minyak rambut 'madubala'. hahaks!
Terasa suara ini lunak sekali...oh riaknya..kikiki
sambil meneruskan langkah kehadapan.. ku menyanyi dan terus menyanyi dengan lantang dan hebat sekali melawan bunyian deru angin bak berada ditepian pantai... sehinggalah sampai di satu lirik...yang berbunyi...

"sungguh ku tak  m a m pu ...menahan rindu...ah...ah..ah..."

gluppppp!!!!
tetiba tubuh kecilku jatuh ke dalam sungai dengan posing bersila! (baek punya habak hang!)

apa lagi, berdekeh dekeh gelak ketawa abang dan kakak2ku... tak cukup tu dorang berguling-guling menahan ketawa melihat aku jatuh bersila ke dalam sungai. haishhh! jahat betol dorang!..Haha.. aku sendiri pun tak tahu bila masa ler aku berjalan atas jambatan yang tak berapa nak straight tu..nasib baik jatuh tepi jambatan je, kalau hujung jambatan nun sana..memang sah ler tak nampak aku bersila. tenggelam terus kau .huhu...

"ha... tu ler, dangdut la lagi"..tambah salah sorang kakakku sambil meniru aksi dan suaraku menyanyikan lirik itu...huh!

itu lah penangan lagu amalina..bhahahaha

dengan perasaan kechewa sebab kene gelak tadi...aku melangkah pulang menunjukkan moncungku sebagai tanda merajuk dan terasa hati dengan mereka semua... sambil siap ugut..(nanti nak balik bagitahu mak yg dorang nak mandi sungai lagi)haha...jahat tul aku! kah kah kah


moral of da story: jgn nyanyi lagu itu...huuuuu





No comments:

Post a Comment

Terima Kasih sudi komen yang baik-baik ^_^