nuffnang

Friday 9 May 2014

Usia Bukan Penghalang

"Assalamualaikum...."

Kelihatan seorang Pak Cik yang agak berumur berdiri disebalik pintu pantry memberikan salam..

"Wa'alaikumussalam.."
"Dik, boleh saya tumpang makan kat sini..."  tanya beliau kepada kami.

Waktu tu aku hanya berdua dengan Kak Faridah. Kawan ofisku suka dan duka. Kami memandang satu sama lain..

"Boleh boleh Encik...Silakan masuk..." jawab kami serentak.

Tetiba terasa agak janggal. Biasanya aku ngn kak faridah akan berborak panjang, bertukar cerita, lepastu gelak2 sampai pecah satu opis..haha, maklumlah, biasanya kami hanya berdua time rehat.
Tapi kali ni kami tidak bertukar cerita seperti selalu. Terasa situasi agak tegang. sunyi, tanpa sepatah kata, mungkin kerana menghormati kehadiran insan baru di dalam pantry.

Sebelum Pakcik tu masuk, kak faridah ada citer, ada pekerja baru start keje hari ni. Aku tanya siapa...
kak faridah cakap, seorang lelaki yg agak berumur, graduated from Japan. Akak tengok dia kesian pulak, macam tak sihat je...hmmmm
Aku agak terkejut, eh... ye ke..tetiba besar pulak tanda tanya dalam kepala duk ting tong ting tong...
hmmm, kenapa dia keje sini kak? Kenapa pulak Abang (Bos) ambil dia? tanyaku ingin tahu..

"Ntahlah..." Jawapnya simple.
Gambar Hiasan

Ok. Sekarang Pak cik tu ada depan mata..hohoooo. kelu pulak lidah.
Kuperhatikan Pakcik tu...aduhai, tak tahulah kenapa rasa simpati sangat. kalau tengok fizikalnya, umornya hampir 60 tahun dah. Biasanya jarang abang akan ambil pekerja lingkungan umur macam ni..
Terasa menebal pula perasaan ingin tahu ku..

Bekal dalam plastik di tangan Pakcik tu dikeluarkan...
Dalam hatiku, bertuah Pakcik ni dapat isteri yang rajin. siap bekalkan suami lagi..
lagi gerak gerinya ku perhatikan...
Penutup tupperware di buka...kelihatan beberapa keping sandwich dalam bekas tersebut..
hmm...kenapa dia makan roti je...sepatutnya time lunch cenggini kita makan nasi..ye lah, lagi berapa jam nak tunggu waktu balik..eh, lama jugak tu...boleh tahan ke dia...kalau nk dikira perut aku yang gastrik ni memang menggigil la petang nanti kalau tak jumpa nasi...tapi tu perut aku..lain perut lain ragamnya..hmm

"Adik dah lama ye keje kat sini. macam mana keje ye, ok tak?". Tanya pakcik tu memandang kak faridah.

"Ye Encik..boleh lah...Setakat ni Alhamdulillah". Jawapnya.

"Encik baru start keje hari ni ke? Sebelum ni Encik Keje kat mana?". Memang dah tak menyabar aku ni.terus bantai soalan tu...harap-harap dia tak terasa hati la dengan soalan aku tu..

"Ye dik.Baru hari ni start keje. Alhamdulillah ye..Bos sudi ambil saya keje kat sini. Dulu saya kerja dengan company Jepun. Banyak tahun saya keje sana, lepastu saya berhenti keje sebab nak buka bisnes sendiri.
Tapi...(dia diam seketika)...saya kene tipu, bisnes saya jatuh, modal setengah juta hilang macamtu je.
Sekarang saya kene mula dari bawah balik. (dia menghela nafas yang agak berat).

Kami berdua terdiam, sambil mendengar ceritanya....

Itulah dik, saya ni sebenarnya tak ada pengalaman dalam bisnes tu, lepastu kawan ajak buat bisnes. Kami share 3 orang. Bila semua dah nak naik, sorang buat hal...terus semua hilang dalam sekelip mata.
Nak undur balik dah tak boleh dah. Modal tu, berapa puluh tahun saya keje, kumpul sikit2...tapi tu lah, tak ada rezeki kan orang kata.

Rasa simpati ku kian menebal...Berat ujian Pakcik ni. Dengan usianya yang macam ni, sepatutnya dia dah berehat dirumah dah. Masalah kesihatan lagi..hmm

"Saya cuma berharap, Allah pelihara kesihatan saya, supaya saya dapat bekerja menyara anak bongsu saya yang masih bersekolah. Alhamdulillah, sekarang saya diberikan kerja disini. Yelah, walaupun gajinya tak seberapa, tapi saya sangat2 bersyukur. sekurang-kurangnya saya boleh menampung keluarga sedikit sebanyak kan".

"Anak Encik berapa orang?". Tanya kak faridah.

"Saya ada sorang anak yang masih bersekolah, sekarang saya kene jaga isteri dan anak bongsu saya tu, yang lainnye..semua dah berdikari. Tak apa lah,semua dah boleh jaga dirikan". Terangnya.

Berkerut dahi kak faridah, seolah tak berpuas hati...

"Oh ye ke..Jadi semua berapa orang anak Encik ye". Tanya kak faridah meminta kepastian.

"Itulah yang bongsu ni banyak nak pakai duit. Sekarang saya kene kerja, untuk sara dia kan. Yang lain tu tak apa lah...dah kerja,dh lepas dari tanggungjawab saya"

Kenapa pakcik ni tak nak jawab soalan tu ye, fikirku..apakah soalan itu sensitif baginya. kenapa cara dia cakap tu seolah-olah dia ada anak sorang je. hmm, anak2 dia yang lain tu......~!@#$%^&*(*&%$#@...hmmm. Apalah yang pakcik ni sembunyikan. (Aku pulak, asyik buat kesimpulan je kejenya)

"Dik, kita kerja ni kene ikhlas. Sebab kerja ni kan satu ibadah. Bila kita kerja dengan ikhlas, kita akan dapat pahala. Kita kene rajin mencari rezeki. Ingat, dalam rezeki kita ada rezeki orang lain. Tengok baju ni (sambil mengangkat sedikit kemejanya di bahu),sekarang baju ni rezeki yang Allah bagi kat kita..tapi esok, bila dah gemuk, baju ni kita dah tak muat pakai dah.so, kita bagi orang, tu bukan rezeki kita dah..dah jadi rezeki orang lain. Ok, macam makanan ni jugak (Sambil mengigit sandwichnya yang tak luak tu, di kunyahnya) selagi makanan tak jatuh ke perut,ia bukan rezeki kita. yelah, kadang2 duk tengah sedap makan, tercekik pulak, makanan ni keluar balik..ohhh dah bukan rezeki kita kan. haa, selagi makanan ni kita tak telan, tak jatuh di perut..itu bukanlah rezeki kita. Bila makanan tu dah jatuh di perut dan kita mendapat zat2nya...itu baru dinamakan rezeki kita" Terangnya panjang lebar.

Aku hanya mampu mendengar..sama juga dengan kak faridah. nak bertanya risau salah pulak soalannya nanti. Apapun, banyak pengajaran yang boleh diambil dari pakcik ni. Bagi aku, walau siapa pun anak pakcik ni, aku berharap mereka tidak m'abaikan beliau..ye lah, hargailah ibu dan ayah selagi hayat di kandung badan. Jangan terlalu mudah percayakan orang.

Jam ditangan hampir menjengah pukul 2 ptg. Aku ngn kak faridah meminta diri untuk keluar solat zohor.

Aku keluar dari pantry dengan perasaan ingin tahu...





No comments:

Post a Comment

Terima Kasih sudi komen yang baik-baik ^_^