nuffnang

Saturday, 16 July 2016

Putihkan Kulit Wajah dan Badan dengan POWER C BOOSTER

Kepada sahabat diluar sana yang mencari produk vitamin C yang sesuai untuk mencerahkan kulit wajah serta badan anda... Kini anda tak yah risau- risau lagi dah, sebab POWER C BOOSTER didatangkan khas untuk anda bagi mengatasi pelbagai masalah anda. Krik! ^_^


No Make-up selfie :)


Apa itu Power C Booster ?

Power C Booster adalah serbuk vitamin C yang sesuai digunakan untuk :

  • Mencerahkan kulit wajah & badan
  • Mengembalikan seri pada kulit yang lesu dan kusam
  • Memudarkan parut jerawat & kesan jerawat pada wajah
  • Menutup liang pori terbuka diwajah
  • Mengatasi masalah kulit berminyak
  • Merawat pelbagai masalah kulit yang lain
  • Merawat masalah tumit kaki merekah
  • Melembut, Gebu dan glowing (pink) kan kulit
  • Mengatasi masalah resdung dan alergik
  • Mengatasi Masalah rambut gugur
  • Menguat dan mencantikkan kuku
  • Merawat proses penuaan dan merawat kedutan di wajah
  • Membekalkan vitamin yang gagal diproses oleh tubuh
  • Menghilangkan sakit ketika datang bulan




Cara Penggunaan


Cara Penggunaan Power C Booster


Tips utk hilangkan JERAWAT dan lain2 masalah wajah:


1. Masker
  • Basuh Keseluruhan muka dgn bersih.
  • Pastikan Muka anda Berada dalam Keadaan sedikit lembab tidak terlalu basah atau kering
  • Ambil sedikit ' serbuk #PowerCBooster letakan dihujung jari 
  • Tekapkan pada bahagian jerawat 
  • Pastikan ianya diserap kekulit.
  • Lakukan 1 ke 2 kali Sehari sebelum tidur.
  • Ulang Proses yg sama hingga jerawat & parut anda hilang.


2. Scrub
  • Basuh Keseluruhan muka dengan bersih.
  • Pastikan muka anda berada dalam keadaan sedikit lembab dan tidak terlalu basah atau kering.
  • Ambil sedikit ' serbuk PowerCBooster letakan dihujung jari pastikan tidak terlalu berlebihan.
  • Gosokkan keseluruh bahagian wajah jangan terlalu kuat hanya gosokkan yang lembut keatas kulit.
  • Biarkan selama 2 ke 3 minit diwajah . 
  • Kemudian bilaskan dengan air bersih.
  • Scrub waktu sebelum tidur.
  • Ulang proses yg sama sehingga nampak kesan yg anda inginkan.


3. Minum
Cara Penyediaan: Suku sudu (1/4sudu teh)  =1 gelas air.
Atau,1 sudu penuh =1.5 liter air.


Power C Booster

Nota :

  1. Amalkan  2 ke 3 kali sehari : Pagi - sebelum makan ( Tengah hari - Sebelum makan / Malam - sebelum tidur)
  2. Bole dikemam tapi sedikit masam.
  3. Bancuh di dalam air, tidak semestinya air putih sahaja . Ikut selera masing-masing & kesesuaian.
  4. Sudu telah disediakan.
  5. Jangan buka penutup botol terlalu lama.
  6. Jangan biar terdedah pada suhu yg terlalu tinggi lebih dari 30°C.
  7. Vitamin C sngt sensitive pada persekitaran jika tidak dijaga dengan betul ia akan hilang fungsi dan kurang effective. Untuk dapatkan kesan maximum pastikan anda patuhi peraturan yg diberi.



"Jom kita sama-sama berpower B Booster :)"


Untuk sebarang tempahan :

Hubungi 

Whatsapp : 017-433 3312
Instagram : powercbooster_hq








:: Selamat Mencuba ::





Thursday, 14 July 2016

Panduan Bila Menziarahi Orang Sakit dan Meninggal

Setiap detik akan ada insan yang meninggal dan setiap detik juga ada insan yang dilahirkan ke dunia.

Kematian


Kematian adalah sesuatu yang pasti dan kita harus bersedia menghadapinya kerana ia merupakan titik permulaan kepada penghidupan yang kekal abadi. Hanya mukmin yang dipanggil menghadap Tuhannya dengan hati bersih memperolehi kejayaan.

Menguruskan jenazah adalah merupakan perkara yang tidak boleh kita elakkan begitu sahaja. Ianya merupakan fardhu kifayah ke atas umat Islam. Dengan adanya sebahagian umat Islam yang mengetahuinya akan selesailah tanggungjawab itu.

Namun dalam keadaan sekarang ini, kesedaran di kalangan generasi muda untuk melaksanakan tanggungjawab ini amat tipis sekali. Ramai dari generasi muda yang tidak tahu cara-cara menguruskan jenazah dan hanya menyerahkan sepenuhnya kepada jenerasi yang lebih tua dari mereka untuk melaksanakannya.

Bayangkanlah suatu hari nanti ayah atau ibu kita meninggal dunia. Tergamakkah kita membiarkan orang lain menguruskannya sedangkan diri kita hanya melihat tanpa sebarang ilmu.

Sejajar dengan itu maka terbitlah risalah kecil ini bagi memberikan sedikit bimbingan dan panduan. Seperkara yang perlu diingat di samping kita menguruskan jenazah, diharap ianya dapat menjadi pengajaran kepada kita yang masih hidup untuk bersiap sedia menuruti jejaknya suatu hari nanti.

Dengan adanya panduan-panduan ini adalah diharapkan sedikit sebanyak dapat memberi pengetahuan kepada para pelawat jika berlaku sesuatu kematian agar dapat membantu menguruskannya. Marilah kita memahami kehendak fardhu kifayah ini, moga-moga ianya dapat menjadi penyambung kesempurnaan dalam pengamalan syariat agama kita.


Melawat Orang Yang Sakit


Hadis Rasulullah saw bersabda mafhumnya :

“Apabila kamu ziarahi orang sakit atau orang yang hampir mati, hendaklah kamu memperkatakan perkara yang baik, kerana sesungguhnya Malaikat mengucap Amin terhadap apa yang kamu katakan itu.”

Hukum melawat orang sakit

Adalah fardhu kifayah melawat orang yang sakit menurut jumhur pendapat ulamak. Hal ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra mafhumnya :

“Ada lima Hak seorang Islam keatas orang Islam yang lain : menjawab salam, menziarahinya semasa sakit, melawat jenazah, menerima jemputannya, dan mendo’akannya apabila dia bersin”. 
(Hadith Riwayat Ahmad, Al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud)



Adab Menziarahi Pesakit


1. Lawatan ke tempat orang sakit hendaklah tidak makan masa yang lama.
2. Sunat duduk berhampiran dengan kepalanya.

3. Berdoalah untuk pesakit agar dia sembuh. 
Di riwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Aisyah : 
Bahawa Rasulullah saw biasa memohon perlindungan bagi sebahagian keluarga baginda. Disapukan dengan tangan kanannya lalu berkata : 

“Ya Allah wahai tuhan bagi sekelian manusia, lenyapkanlah penderitaan dan sembuhkanlah, kerana engkau yang dapat menyembuhkan. Tidak ada penyembuh kecuali penyembuhmu. Yakni penyembuh yang tidak meninggalkan penyakit lagi”.

4. Berilah kata-kata semangat kepada orang yang sakit dan gembirakan dia.
5. Menziarahi di waktu-waktu yang sesuai serta mengelakkan daripada waktu-waktu senja, makan dan lewat malam.
6. Sekiranya ia berhutang segera jelaskan hutangnya (mengingatinya).






Tanda-tanda Orang Yang Hampir Ajal


1. Tunduk hidungnya (hidungnya jatuh).
2. Pucat/hilang cahaya mukanya.
3. Lurus kakinya (lurus tapak kakinya).
4. Tumitnya lembut.
5. Renggang pergelangan tangannya dan juga sendi-sendinya.


Adab Menziarahi Orang Yang Hampir ajal (sedang nazak)


1. Menghalakan pesakit yang nazak ke arah kiblat.
2. Talqin/peringatan kepadanya.
3. Ajarkan dia mengucap kalimah لا اله الا الله tidak usah ditambah dengan kalimah محمد رسول الله .
4. Bacalah Surah Yasin dengan nyaring dan Surah Ar-Ra’du dengan perlahan.
5. Sunat menitiskan air ke dalam mulut sekiranya terdapat tanda-tanda pesakit dahaga.



Hikmah Menziarahi Orang Sakit


Sakit adalah datangnya dari Allah. Penyakit yang ditimpa ke atas kita sebenarnya mengandungi hikmah. Antaranya ialah :

1. Memberi kesedaran dan keinsafan kepada kita bahawa kita ini lemah dan tidak mempunyai kuasa dan kekuatan untuk menyembuhkannya melainkan Allah.
2. Allah ingin menguji sejauh mana kesabaran kita menghadapi dugaan Allah.
3. Allah ingin mengampunkan dosa kita yang kita telah lakukan samada secara sedar ataupun tidak.



Kedatangan Sakaratul Maut


Rasulullah saw bersabda mafhumnya :
“Tidak akan keluar nyawa seseorang mukmin sebelum ia melihat tempatnya dalam syurga dan tidak keluar nyawa seseorang kafir sebelum dia melihat tempatnya di dalam neraka”.
Beredar Roh Pada Jasad

1. Hujung kaki ke lutut.
2. Lutut ke pusat.
3. Pusat ke dada.
4. Dada ke leher (halkum).



Keadaan Malaikat Maut Ketika Mencabut Nyawa




Keadaan Malaikat Maut terhadap orang yang sudah sampai masanya menemui Allah swt akan menemui 2 keadaan :

1. Yang beriman (keadaannya dengan rupa yang mengembirakan).
2. Yang tidak beriman (keadaannya dengan rupa yang menakutkan dengan keadaan demikian kesakitan orang yang hampir mati tidak dapat dirasai oleh orang lain melaikan kepada mereka yang merasainya sahaja.
3. Beberapa ulamak berpendapat : “Bahawa mati itu terlebih sangat kesakitannya daripada seribu palu dengan pedang dan terlebih sakit daripada gergaji dengan beberapa gergajinya dan terlebih sakit daripada gunting dengan beberapa gunting”.



Perkara Sunat Selepas Kematian.




1. Mengingati tempat kembali, berdoa dan bersabar.
2. Sunat diucapkan : 
“Sesungguhnya dari Allah kita datang dan kepadanya kita akan dikembalikan”.
3. Memberi ucapan takziyah (menyabar) menghibur orang yang ditimpa musibah dengan mengebut hal-hal yang dapat menghilangkan duka. 
Doa Takziyah : 
“Moga-moga Allah swt menagndakan pahalamu dan memberi takziyah yang baik kepadamu serta mengampunkan yang mati itu”.
4. Apabila sudah hilang nyawa wajiblah dipejamkan matanya dan dirapatkan mulutnya jika terbuka, dengan cermat. Kemudian diikatkan dagunya untuk memelihara daripada dimasuki serangga. 
Doanya ialah : 
“Ya Allah Ya Tuhan kami ampunkanlah dia, Ya Allah Ya Tuhan kami rahmatilah dia”.
5. Hendaklah diletakkan mayat di tempat yang sesuai. Sebaik-baiknya di atas katil dengan keadaan melentang mengarah ke qiblat.
6. Salinkan pakaian yang dipakai dengan pakaian yang bersih supaya tidak terbuka auratnya.
7. Letakkan sesuatu di atas perut untuk mengelak dari kembong perutnya.
8. Harus bagi ahli keluarganya menciumnya (ijmak para sahabat).
9. Ahli keluarga yang mampu segera tunaikan hutang si mati sekiranya ia menangguhkan hutang, sama ada dibayar dari harta peninggalan si mati atau atas pertolongan waris, kerana pada suatu ketika Rasulullah saw enggan menyembahyang ke atas jenazah yang mempunyai hutang sehingga dibayar hutangnya dan ditunaikan wasiatnya.
10. Segerakan pengurusan jenazah tersebut. 
Dari Ali Bin Abi Talib, Sabda Rasulullah saw mahfumnya : 
“Wahai Ali tiga perkara yang tidak boleh engkau lambatkan, sembahyang apabila masuk waktunya, kebumikan jenazah apabila sudah sedia dan nikahkan anak dara apabila ada jodohnya”.
11. Mengumumkan kematiannya, kepada sahabat handai dan golongan orang-orang yang soleh agar segera menguruskannya.
12. Diharamkan ratapan, meraung, menjerit dan diharuskan menangis.
13. Diharamkan berkabung melebihi tiga hari.



Sunat Menyediakan Makanan Bagi Keluarga Yang Meninggal


Perbuatan ini disunatkan, kerana ia merupakan kewajipan dan pendekatan diri kepada keluarga mayat dan tetangga. 
Berkata Imam Syafi’e : 
“Sebaiknya dibuat makanan buat keluarga mayat cukup untuk mengenyangkan mereka selama satu hari satu malam, kerana itu adalah sunat dan merupakan perbuatan orang yang berbudi”. 

Sabda Rasulullah saw :

“Buatkanlah makanan bagi keluarga Ja’afar, kerana mereka sedang ditimpa musibah yang memilukan”. 
(Riwayat Abu Daud, Ibnu Majah dan Turmizi)

Para Imam memandang makruh hukumnya jika keluarga mayat menyediakan makanan buat orang yang datang kerana hal ini menambahkan kemalangan mereka, serta meniru perbuatan orang-orang Jahiliah.

Adalah menjadi kewajipan ke atas ahli keluarganya yang terdekat (warisnya) untuk menguruskan jenazah. Seperti memandikan, mengkafankan, menyembahyangkan dan menguburkan jenazah mengikut peraturan-peraturan dan cara-cara yang telah ditetapkan oleh syarak.











Wednesday, 13 July 2016

Tulisan Jawi Dan Kenangan

Tulisan Jawi


Lama sangat dah tak baca dalam tulisan jawi ni...
masa duk belajar kat Maahad Muhammadi Perempuan Pasir Pekan (mmppp) dulu, tulisan ini lah yang menjadi peneman bacaan pengajian siang dan malam.


Alhamdulillah walau pacaindera kini seringkali berteman tulisan rumi segenap ruang, namun masih diberi kesempatan utk melihat, mengenal mahupun membaca satu-satunya tulisan warisan Dunia Melayu yang wujud sekitar tahun 1300 M yang semakin hari semakin dilupakan generasi kini .


Teringat zaman kat mmppp mesti nak nangis. 😢 Rindu kawan-kawan yang memang takkan jumpa kat mana-mana dah 😒


Bila teringat kenangan first time kene qiammulai.. Allahhurabbi, taktahu nak cite bertapa nikmatnya hidup waktu tu . Kenagan dan memori-memori indah dulu masih segar bermain diruang fikiran. Rindu!


Betullah orang kata, alam persekolah adalah detik dan waktu yang paling indah ...


Jadi kepada adik-adik yang masih belajar tika ni, gunalah kesempatan yang Allah berikan kepada kalian dengan sebaik mungkin,
sebab kenangan zaman persekolahan ni tak mungkin dapat kalian beli dengan wang ringgit pada masa sekarang mahupun akan datang. Apatah lagi bila difikirkan tak semua orang dapat merasakan.
Rasai dan hayati lah sehalus mungkin. Lalui dengan sebaiknya supaya ia menjadi kenangan abadi yang terindah yang pernah kalian lalui dalam kamus kehidupan kalian. hmmm







~TQ for reading this entry~